Każdy właściciel nowo powstałej firmy powinien mieć nie tylko zapał do pracy, ale też odpowiednie warunki, sprzęt i wyposażenie. Wiąże się to, oczywiście, z wydatkami, które trzeba ponieść na długo przedtem, zanim zacznie się zarabiać.
Wydatki związane z wyposażeniem firmy warto zaplanować już na etapie przygotowywania biznesplanu. Najmniejszy problem ze sprzętem czy urządzeniami mają osoby, które korzystają z dofinansowania na założenie działalności gospodarczej z urzędu pracy. Mogą wtedy liczyć na wsparcie w wysokości od cztero- do sześciokrotności przeciętnego wynagrodzenia. A co za tym idzie – mogą zaplanować zakup niezbędnych urządzeń bez obciążania własnego budżetu.
Osoby, które zakładają własną firmę, ale do wsparcia czy dofinansowania nie kwalifikują się, muszą dokładnie przemyśleć, co będzie niezbędne na samym początku prowadzenia działalności. Zasada jest prosta – przy ograniczonym budżecie najpierw kupujemy ten sprzęt, bez którego nie można pracować, a dopiero potem wyposażenie dodatkowe. Czyli najpierw komputer czy wygodne biurko, a dopiero potem ekspres do kawy czy stojak na parasole dla klientów. Z biegiem czasu i wraz z rozwojem firmy można ją dodatkowo wyposażać w sprzęt czy meble. Najważniejsze, by zawsze były to przemyślane inwestycje, nie nadwyrężające firmowego budżetu.
Ilość i rodzaj wyposażenia jest też ściśle związany z rodzajem prowadzonej działalności. Właściciel biura tłumaczeń potrzebuje praktycznie niewiele – wystarczy dobry komputer i drukarka, odpowiednie oprogramowanie, biurka dla pracowników, regały na segregatory i można zaczynać prace. Natomiast właścicielka salonu fryzjersko-kosmetycznego musi zainwestować sporo więcej – stanowiska dla klientek, szafy i regały, profesjonalny sprzęt i kosmetyki, a nawet ozdobne elementy wystroju, które zachęcają do przebywania we wnętrzu.