Masz pomysł na biznes? Stawiasz na innowacyjne rozwiązania i wykorzystanie potencjału nowych technologii? Postaw na startup – ta forma prowadzenia biznesu cieszy się w ostatnich latach coraz większą popularnością. Srtatupy wyrastają jak grzyby po deszczu, a wiele z nich w krótkim czasie odnosi spektakularne sukcesy.
Błędem jest myślenie, że mała firma nie ma szans w starciu z potężną i zasobną finansowo konkurencją. Także niewielkie biznesy mogą rozwijać się na całkiem sporą skalę. Ważny jest pomysł, podejście do rozwijania biznesu oraz otwartość na nowoczesne, czasem wręcz kontrowersyjne rozwiązania.
Startupy to najczęściej niewielkie firmy (choć bywają też całkiem spore przedsiębiorstwa), które chcą wprowadzić na rynek produktów lub usług zupełnie nową jakość, coś odmiennego od tego, co na tym rynku już się znajduje. Co ciekawe, kiedyś startupami byli nawet tacy giganci, jak Google czy Facebook. Zaczynali niemal od zera, by w krótkim czasie zyskać potężne grono odbiorców, a co za tym idzie – równie potężny kapitał. W Polsce startupy powstają raczej na niewielką, lokalną czy regionalną skalę, ale w swojej dziedzinie czy branży radzą sobie świetnie. Startupy to nowoczesne firmy, które nie poprzestają na wypracowaniu sztywnego i niezmiennego modelu biznesowego. Taka forma prowadzenia przedsiębiorstwa nie gwarantuje bowiem w dzisiejszych czasach sukcesu. Startupy cechuje ciągły rozwój, nieustanne dążenie do lepszych rozwiązań, wprowadzanie nowych pomysłów, ryzykowanie. Warto też zwrócić uwagę, że startupami najczęściej są firmy oferujące swoje usługi w sieci – innowacyjne portale czy platformy internetowe, rozwiązania e-commerce, dostawcy usług elektronicznych.
Zakładanie startupu nie wiąże się ze spełnianiem żadnych dodatkowych formalności. Startupem jest każda młoda firma, która stawia na innowacje, nowe technologie oraz utalentowane osoby z potencjałem i chęciami do pracy, a niekoniecznie z bogatym i wielostronowym CV. Co więcej, wiele startupów ściśle ze sobą współpracuje, wymieniają się informacjami, nowinkami z branży, dzięki czemu konkurencja na rynku wygląda zupełnie inaczej niż w przypadku firm realizujących tradycyjny model biznesowy.
Innowacja – to słowo klucz, którym powinni kierować się wszyscy właściciele czy osoby zarządzające startupami. Szeroko pojęte innowacje są źródłem sukcesu na zapchanym konkurencją rynku – i to praktycznie w każdej branży. Jeśli zaoferujesz potencjalnym klientom zupełnie nową jakość, jakiej nie otrzymają u konkurencji, możesz mieć pewność, że grono odbiorców Twoich produktów czy usług będzie rosło. Co ciekawe, startupy mogą liczyć na wiele możliwości dofinansowania, także ze środków unijnych. Spełniają bowiem wymogi dotyczące innowacyjności, które Unia Europejska stawia przedsiębiorcom chcącym uzyskać środki na prowadzenie czy rozwijanie działalności. Startupy na swoje finansowanie mogą pozyskiwać środki z wielu konkursów, a także korzystać z pomocy Aniołów Biznesu. Są to zwykle doświadczeni przedsiębiorcy, którzy chętnie inwestują nie tylko swój kapitał, ale tez doświadczenie biznesowe w młodych i zdolnych.